Met de industrialisatie in de negentiende eeuw veranderde er voor Nijmegen ook veel op het gebied van vervoer. In 1888 werd de Nijmeegsche Tramweg-Maatschappij opgericht en vanaf 1889 reden er trams in Nijmegen: naar het gehucht St.Anna (gelegen bij de molen op de Haterse weg), Neerbosch, Beek en Berg en Dal. In 1911-1912 werd de exploitatie van de Nijmeegsche Tramweg-Maatschappij overgenomen door de Gemeentetram Nijmegen (GTN). De gemeentetram ging rijden met elektrische trams. Dit is de eerste rit van zo'n elektrische tram, op weg naar St. Anna.
Herkomst
Datering |
1911 |
Collectie |
Fotocollectie |
Organisatie |
|
Nummer |
F56436 |
Link |
https://hdl.handle.net/21.12122/10469 |
Gerelateerde thema's
Trefwoorden
Beschikbare tools
Overzicht van bron(nen) op de kaart
Tram
Stoommachine
Opening spoorbrug
Bouwvergunning
Eerste stoomrijtuig "Noviomagum"
Hoog sterftecijfer
Stoombootspel
Katholieke emancipatie
Reglement kiesvereniging
Anti-feminisme
Weezeninrichting te Neerbosch
Wijn voor de dappere soldaten
Cholera
Werkomstandigheden in Nijmeegse fabrieken
Sociale kwestie
Anti-vrouwenkiesrecht
Matrassenfabriek
Hygiëne
Herenhuis
Verpakkingszaal
Ziekenhuis
De positie van de vrouw
Moord in Winssen
Laatste executie in Nijmegen
Bidprentje van Henrica Otten
Spoorwegmonument
Apothekersrecept tegen cholera
Kaart 1888
Kinderarbeid
Bouw Villa
Kinderwetje van Van Houten
Kompastekening
Oude station
Keizer Karelplein in 1904