Met de industrialisatie in de negentiende eeuw veranderde er ook veel voor het verkeer en vervoer in Nijmegen. Spoorwegen werden belangrijk en daarvoor moesten ook spoorbruggen aangelegd worden. Al in 1845 kreeg Arnhem een spoorverbinding met Utrecht en Amsterdam. Nijmegen moest daar nog jaren op wachten, omdat hiervoor eerst twee dure spoorbruggen moesten worden aangelegd: één over de Rijn en één over de Waal. In 1879 kwam de langverwachte spoorlijn naar Arnhem tot stand waardoor Nijmegen werd aangesloten op het nationale spoorwegnet. Op de foto is de opening van de spoorbrug te zien. De boog was versierd voor deze gelegenheid. De spoorbrug speelt nog een rol in het door Nescio geschreven boek "De uitvreter".
Herkomst
Datering |
1879 |
Collectie |
Fotocollectie |
Organisatie |
|
Nummer |
F56663 |
Link |
https://hdl.handle.net/21.12122/213228 |
Gerelateerde thema's
Beschikbare tools
Overzicht van bron(nen) op de kaart
Werkproces Zeepfabriek Dobbelman
Bouw Villa
Bouwvergunning
Stoommachine
Werkomstandigheden in Nijmeegse fabrieken
Wijn voor de dappere soldaten
Apothekersrecept tegen cholera
Eerste stoomrijtuig "Noviomagum"
Herenhuis
Keizer Karelplein in 1904
Matrassenfabriek
Oude station
Stoombootspel
Tram
Verpakkingszaal
Weezeninrichting te Neerbosch
Ziekenhuis
Laatste executie in Nijmegen
Bidprentje van Henrica Otten
Spoorwegmonument
Moord in Winssen
Kaart 1888
Hygiëne
Reglement kiesvereniging
Kinderarbeid
Kinderwetje van Van Houten
Anti-feminisme
Hoog sterftecijfer
Anti-vrouwenkiesrecht
Cholera
Opening spoorbrug
Katholieke emancipatie
De positie van de vrouw
Kompastekening
Sociale kwestie