Met de industrialisatie in de negentiende eeuw veranderde er ook veel voor het verkeer en vervoer in Nijmegen. Spoorwegen werden belangrijk en daarvoor moesten ook spoorbruggen aangelegd worden. Al in 1845 kreeg Arnhem een spoorverbinding met Utrecht en Amsterdam. Nijmegen moest daar nog jaren op wachten, omdat hiervoor eerst twee dure spoorbruggen moesten worden aangelegd: één over de Rijn en één over de Waal. In 1879 kwam de langverwachte spoorlijn naar Arnhem tot stand waardoor Nijmegen werd aangesloten op het nationale spoorwegnet. Op de foto is de opening van de spoorbrug te zien. De boog was versierd voor deze gelegenheid. De spoorbrug speelt nog een rol in het door Nescio geschreven boek "De uitvreter".
Herkomst
Datering |
1879 |
Collectie |
Fotocollectie |
Organisatie |
|
Nummer |
F56663 |
Link |
https://hdl.handle.net/21.12122/213228 |
Gerelateerde thema's
Beschikbare tools
Overzicht van bron(nen) op de kaart
Tram
Stoommachine
Opening spoorbrug
Bouwvergunning
Eerste stoomrijtuig "Noviomagum"
Hoog sterftecijfer
Stoombootspel
Katholieke emancipatie
Reglement kiesvereniging
Anti-feminisme
Weezeninrichting te Neerbosch
Wijn voor de dappere soldaten
Cholera
Werkomstandigheden in Nijmeegse fabrieken
Sociale kwestie
Anti-vrouwenkiesrecht
Matrassenfabriek
Hygiëne
Herenhuis
Verpakkingszaal
Ziekenhuis
De positie van de vrouw
Moord in Winssen
Laatste executie in Nijmegen
Bidprentje van Henrica Otten
Spoorwegmonument
Apothekersrecept tegen cholera
Kaart 1888
Kinderarbeid
Bouw Villa
Kinderwetje van Van Houten
Kompastekening
Oude station
Keizer Karelplein in 1904